10 tips tegen verkoudheid


Om dit moment zit ik er midden in: de griep. Sinds twee dagen ben ik heel erg verkouden en flink aan het spuiten met neusspray en andere dovende middelen mijn lichaam in aan het gooien. Maar wat werkt nou eigenlijk het beste tegen verkoudheid? Ik ben op onderzoek uitgegaan en hier heb ik de 10 beste tips voor jullie.

tip 1: snuit je neus goed
Misschien wel het irritantste aan verkoudheid: een loopneus. Het enige wat hier écht goed tegen helpt is zoveel mogelijk je neus snuiten en neusspray gebruiken.

tip 2: neem rust
Je lichaam heeft het op dit moment erg druk om de verkoudheid te bestrijden, geef het daarom wat rust zodat het dan ook vooral daarop kan foccusen. 

tip 3: slaap voldoende 
Dit heeft natuurlijk ook met de vorige tip te maken, het is heel belangrijk dat je je nachtrust pakt. Voldoende slaap (minstens 8 uur) versnelt je herstel. 

tip 4: goede hygiëne
Neem als voorbeeld veel je handen wassen: door goede hygiëne verkleint het niet alleen de kans om niet verkouden te worden het zorgt er ook voor dat wanneer je wel verkouden bent, je het niet onnodig lang bent!

tip 5: raak je mond, ogen en neus niet aan
Deze drie toegangswegen kunnen je lichaam het snelst weer besmetten, dus even in lekker je ogen wrijven 's morgens zit er niet in.

tip 6: drink veel
Je helpt je verkouden lichaam door veel te drinken. Hete thee is een uitstekend voorbeeld, de damp van de warme thee is goed tegen vastzittend slijm in je neus en keel.

tip 7: lekker warm douchen
Een heerlijke warme douch heeft niet alleen een ontspannende werking, de warme waterdamp is goed voor je luchtwegen. Nu heb je een goede smoes om even lekker lang te douchen 's morgens, een warm bad helpt natuurlijk ook!

tip 8: vermijd sigarettenrook
Rook van sigaretten irriteert de slijmvliezen en vertraagt het herstelproces. 

tip 9: zorg voor frisse lucht
De lucht in een vrij kleine kamer (bijvoorbeeld je slaapkamer) kan je slijmvliezen uitdrogen. Het is niet alleen heel lekker om even buiten te zijn, maar het helpt ook tegen verkoudheidsvirussen.

tip 10: blijf een dagje thuis
Verkoudheid kun je al snel overdragen aan de personen om je heen, dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar wanneer je verkouden bent en bijvoorbeeld flink aan het hoesten is het toch wel lekker om even een dagje niks te doen en je heerlijk laten verwennen.

5 opmerkingen:

  1. Fijne tips! Ik ga deze in mind houden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een handige tips! Ik ben ook erg verkouden, en ga deze tips zeker gebruiken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handige tips! Deze ga ik zeker gebruiken tegen verkoudheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer handig bij mij op dit moment! Ook de griep op dit moment, hopelijk helpen die tips mij erdoor ;) want in tijden van examens is de griep niet echt handig..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne tips! Ik vermijd meestal de frisse lucht en drink niet zo heel erg veel omdat ik niet van de bank af wil gaan haha ;) Leuke blog heb je xxx

    BeantwoordenVerwijderen